Iman... rupanya segala harapan dan bayangan di setiap kehadiran warkah putih mu membungakan kenyataan kini. Apakah yang dapat ku perkatakan pada mu selain dari kegembiraan menatap warkah mu itu. Warkah putih mu yang selama ini ku sedari datangnya dari seorang sahabat yang tak pernah bersua.
Apakah sebenarnya yang kau inginkan, Iman ? Dan apakah yang dapat ku berikan pada mu selain dari hati ku yang sepi ini ?
Kita tidak pernah bertemu, tetapi bagaimanakah kau dapat memahami hati ku,
keinginan ku dan kejujuran ku ?

Aku pernah bertanya pada mu, dimanakah akhirnya persahabatan kita ? Baru kini pertanyaan itu terjawab. Tapi Iman, kau belum memahami diri ku sepenuhnya. Begitu juga aku belum memahami hati mu dan perasaan mu.
Begitu pula sukarnya untuk ku berikan jawapannya kini...

Memang benar telahan mu, kita sama2 telah berjaya dan bekerjaya skrg...namun itu tidak beerti aku juga telah berubahh... Kau dan aku masih sama spt dulu..cume bezanya kau dan aku hanya melalui proses kematangan dan kedewasaan.. Kau maupun aku juga tahu..keinginan kite utk berada di puncak yg sama terlalu tinggi.. Dan kite telah sama2 utk melaluinya... Kau masih ingat kann..kite pnh berjanji bahawa kite akan sntiasa bersama utk meneruskan pengajian kite...Dan kerana itu aku membina keazaman, keazaman yang membuat ku sukar memberikan jawapan ku terhadap mu...
Iman...Aku masih tak pasti apakah jawapan yang dapat ku berikan kepada mu. Aku pun kadang-kadang terlalu sukar untuk mengakui kekosongan di hati ku yang ingin kau letakkan hati mu itu. Fahamilah hati ku, Iman Helmi. Kau harus memahami perasaan ku dan betapa sukarnya aku memberikan jawabannya kini kerana kau adalah sahabat ku. Sehingga di kehadiran surat biru ini pun kau masih lagi sahabat ku. Semoga kau akan dapat memahami sedikit hati ku dari puisi yang sempat ku tulis dalam ruang waktu yang sempit ini:
Bila kerinduan membara di hati
Ku selak dan ku baca surat mu dulu
Untuk kedua kalinya
Kaukah di situ sendiri
Mengenang detik-detik silam ?
( Dalam kesayuan hati resah
Tiba-tiba surat mu menyapa
Bersama sebuah kepastian )
Apakah yang dapat ku beri, teman
Dalam surat biru ini
Sedang diri kita
Terpisah oleh warna hidup
Hati dan perasaan kita
Sepi dan gelisah...
Sahabat ku, Iman Helmi... Maaf ku pinta kerana tanpa izin mu menggunakan nama mu dan warkah putih mu dalam bicara ini. Sesungguhnya aku masih menghormati kujujuran dan keikhlasan dari persahabatan ini.
Tidakkah kau terlihat di setiap akhir surat biru ku tercatat...


Ikhlas dari ku,
~iZA@CintaHati~

0 ulasan:

Catat Ulasan